Monday, January 28, 2013

Pertemuan Yang Menyimpan Hikmah


                                         ✿¸.•❤••❤•بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤••❤•✿¸.

Sungguh Allah menyayangi diri ini.. Satu yang penulis hilang tetapi yang tidak disangka diberi ganti...Allahuakbar..terkadang penulis terfikir, bagaimana penulis mampu mengorak langkah walau dalam keadaan yang sebegini...Allah memberi penulis kekuatan hasil dari kekecewaan.. Benar kekecewaan itu banyak mengajar penulis erti kehidupan. Penulis bangga dengan pengalaman yang penulis perolehi yang mungkin tidak akan sama dengan pengalaman mereka yang lain..Namun penulis sentiasa mendoakan agar adik-adik mahupun rakan-rakan yang sentiasa mendampingi penulis tidak mengalami pengalaman pahit serupa penulis...Jangan Kau impikan kesakitan ini...Jangan kau menempah kekecewaan ini.


Allah tidak Pernah lalai. Pertemuan kita dengan dia pasti ada ibrah atau pengajaran  berharga. Antaranya: Pertama kita tidak dibenarkan memutuskan ukhwah dengan dia. Oleh itu, berusaha untuk bersikap wajar dan seimbang. 
Kedua, Allah mahu melatih mental kita untuk bersedia menghadapi realiti.
Bukankah pertemuan menjadi seksaan batin apabila tidak dihadapi dengan hati yang dingin? Bukankah perjumpaan membuatkan hati mendidih, wajah pucat, kurang keyakinan diri, bahkan rasa malu yang berlebihan, terutama pada mereka yang dikecewakan? Lantas, adakah kita perlu memalingkan wajah, bersikap acuh tidak acuh, dan kasar? Bukankah Allah Maha Lembut dan mencintai kelembutan? dan Rasul juga seorang yang lembut?.

Cuba bersikap wajar dan seimbang. Jangan berasa lemah dan rendah, walaupun seakan-akan kamu kehilangan muka, dan tidak berharga dihadapan dia. Setiap orang melalui masa silam yang berbeza. 
Jadikan masa silam sebagai kenangan. Tidak perlu lagi bersedih apabila mengingatinya. Semuanya sudah berlalu pergi, seiringnya dengan berganti waktu. Jadikan masa kini sebagai kesempatan bagi mengukir mimpi. Jadikan masa hadapan sebagai sasaran yang menyimpan sejuta harapan.

Pada waktu kita dipertemukan, walaupun terlintas perasaan malu, rendah diri, bahkan jengkel, jangan berasa diri kita lemah dan rendah diri. Tegakkan kepala dan yakini betapa setiap kejadian, termasuk pertemuan kita dengan dia, pasti ada hikmah yang berharga. n_n


*fadhlan al-ikhwan

No comments:

Post a Comment

Hadis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...