Monday, August 23, 2010

~Program Bicara Ilmu ( TTI / KASTRO )~

...

Teori dan Aplikasi Dakwah, subjek yg amat Aina gemari...Dun know why...myb bcoz of cara penyampaian pensyarah yg jelas ingin membuktikan serta membuka mata kami yg berpendidikan Agama...But,bukan semua student suke dengan subjek nie..hehe,maklumlar...bile terkena atas batang hidung sendiri, telinga plak terasa berasap...Tapi itulah kenyataan hidup dimana bukan semua org mampu menerima kesalahannya..Pensyarah banyak menekankan isu politik ketika sesi pembelajaran. Salah satu topik yang sudah pastinya membuat Aina tertarik.. No wonder lar kalo time Sekolah menengah dulu org cop aina kuat parti pun...kat mana program jemaah buat Aina join, with permission from my parents..tidak salah rasanya untuk kita mendalami terlebih dahulu realiti kehidupan sebelum tiba masanya...

Persoalan yang timbul difikiran Aina sudah lame disimpan..belum berani berbicara lantang..bile berada dalam kelas macam2 soalan ingin diajukan, namun Aina bimbang andai persoalan yg bakal diajukan menyentuh sensitiviti sahabat2. Rambut sama hitan tapi hati lain-lain kan??.


Satu keadaan dimana soalan yg terbuku bakal terluah... beberapa minggu yg lepas, Aina dan sahabat Kastro telah diundang khas ke Program Bicara Ilmu yg secara tidak langsung menyentuh sedikit sebanyak isu dan permasalahan negara. Dengan gahnya replika Batu bersurat Terengganu diletakkan ditengah2 hadirin yg hadir. Ketika sesi perbentangan kertas kerja itu wakil deligasi Indonesia bertanyakan soalan berkaitan batu bersurat,dimana soalan itu juga berlegar difikiran Aina.

"Dengan adanya batu bersurat Terengganu pelbagai kajian telah dilaksanakan oleh pihak Malaysia.Mengkaji tentang sesuatu yg terdahulu belum tentu bermanfaat dengan kos yg tinggi namun bagaimana pula dengan hukum islam yg tercatat di batu bersurat tersebut iaitu hukum hudud..Persoalan saya disini adakah Malaysia menjalankan sepenuhnya Hukuman hudud bagi orang yg melakukan kesalahan berkaitan zina,mencuri dan sebagainya dengan bukti yg tertera dibatu bersurat tersebut"(dengan gunakan dialek indonesia)..Soalan yg jelas dan mudah difahami..Namun jawapan yg diberi tidak memuaskan hati. Bagi Aina hujah yg dikemukakan belum cukup untuk mematahkan bukti yg terang lagi bersuluh.. Jangan sesekali berani menegakkan benang yg basah kalau itu sudah kebenarannya...hmmm..insyaAllah persoalan ini bakal terjawab dan Aina akan pastikan soalan ini dijawab tanpa ada sedikit keraguan dari mana2 pihak..






No comments:

Post a Comment

Hadis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...