Sunday, August 26, 2012

Tetamu Istimewa di Aidilfitri

Dipagi hari raya...Hati Sayu mengenang dirimu..Mudahnya kau menggantikan diriku...Seolah cintaku tak berharga..(Nora-Pulanglah) Hamboii..jiwang nye dipagi raya..Entry raya lagi..Alhamdulillah..dapat berkunjung ke rumah sanak saudara... Perjalanan yang mengujakan setiap kali lebaran menanti..Konvoi Aidilfitri bersama sanak saudara dari sebuah rumah ke sebuah rumah..

ok next station rumah keluarga kat Kemaman..check anak2 anda takot ada y tercicir (pesan pak cik)
setelah 2 jam kunjung mengunjung
ok next station patah blik ke Paka rumah dato Jazlan (order pak cik)
ha? rumah sya ke...esok pagi rumah terbuka arini tertutup lagi (hehe boleh plak macam tu)
ok lar ...blik rumah masing2..malam nie kite serbu Dungun...rumah tokey kedai 




ha ?? apakah ?? serbu Dungun malam nie jugak?? penat nyer... ok..set mind.. mereka nak datang serbu..apa dulu yang patut buat...
bakar satay siap2- Done !
sediakan minuman- Done!!
makanan- Done !!!
keropok, ketupat, tapai, rendang- Done !! 
angpau untuk si kecil- Done !!
lega...

Hepinyer..Seperti sedia kala..tuan rumah dengan pakaian serba selekeh...baru selesai menyiapkan juadah untuk tetamu... Jeles melihat mereka bergambar...arghhh..malas nye nak salin pakaian..xperlah..kostum bibik nie pun jadilar...

Kehadiran tetamu istimewa dari Korea, Oppa Jeong Seung Hwa...Penuntut di Pusan International University..Berusia 24 tahun..hehe...wahh sempat jer penulis memperkenalkan tetamu istimewa ni.
kunjungan beliau untuk mengenali dan mendalami sambutan Hari Raya Aidilfitri dan sedikit sebanyak tentang Rakyat Malaysia..

Dah macam artis Korea plak Oppa Jeong... Semua nak bergambar dengan beliau..Kehadiran beliau menceriakan lagi kami sanak saudara.. Bahasa Inggeris menjadi perantaraan anta kami untuk berkomunikasi..

Sangat pemalu orang nye..betul lar kata orang...Jejaka Korea romantik orangnye...Gentleman..Penulis dapat melihat sendiri dimana beliau sangat menghormati kaum wanita..Terpegun melihat character beliau.. So Sweet..hik hik... ^_^

Pak Cik penulis memperkenalkan sanak saudara kepada Oppa..Kesian oppa..berbelit lidah nak sebut perkataan.. Memang janggal bagi orang korea dihidangkan tapai, keropok lekor, rendang dan lain2...Terkebil2 mata Oppa melihat juadah yang disediakan.

Annio seyo.. itu jer yang penulis pandai ucapkan .. beberapa orang sepupu penulis yang memang hantu korea cuba berkomunikasi dengan Oppa...beliau sangat teruja apabila mengetahui kami boleh bertutur dalam bahasa Korea.

Oppa Jeong berbaju biru di barisan hadapan







How can you write that word? haha
Thank you for everything you give me
It was very exciting and happy journey for me because of you. Yesterday I came back to Cebu, Philippines and I will study English to go to graduate school. However I cant concentrate on my study because I often remember being with you and your family. It invokes my sentimental feeling. Anyway thank you again and I hope you to come to Korea. Keep it touch everytime, everywhere. I miss you and have a nice day. Treima Kashi(?) haha "

Mesej yang dihantar oleh Oppa Jeong Seung Hwa melalui Facebook nye..
Semoga Bertemu kembali Oppa..
^_^


Rempit Raya


Broom broom... hai..budak2 nie pagi2 raya lagi da buat orang kampung marah...mana tidak nya...orang lain sibuk mengalunkan takbir raya...ada pula sibuk merempit dgn motor mereka.. Segak bersongkok, berbaju melayu tapi apa guna merempit kerjanya...raya setahun jer sekali bang oi !! susah sgt ker solat sunat 2 rakaat... nak tunjuk jantan la tu... hermm ..Mungkin ini yang dinamakan raya bagi remaja sekarang.

Marah benar penulis nampaknya..hehe..
^_^ ..fuhh..rase beruntung sebab adik-adik penulis tidak tergolong seperti mereka yang berkenaan...Tengoklah sape kakak dia kan... ^-^ wink wink ...

Aktiviti seperti biasa di pagi Aidilfitri...bersalaman sesama ahli keluarga menziarahi pusara mereka yang terlebih dahulu dijemput Illahi dan konvoi raya bersama sanak saudara...Jangan salah faham ye...konvoi raya dan rempit raya adalah berbeza sama sekali... :P

Alhamdulillah kita sempat meraikan kejayaan setelah berpuasa selama sebulan. Selamat Hari Raya Aidilfitri ikhlas dari penulis Aina Najwa bt Ibni Amin. Penulis menyusun Sepuluh Jari memohon kemaafan dari Teman-teman, sahabat handai...dan readers yang sudi berkunjung di bintuamin.blogspot.com ..andai ada tersilap bicara atau apa jua kekhilafan diri penulis ini... Maafkan Saya... n_n


Tuesday, August 14, 2012

Percaya Atau Tidak

Xlama lagi nk blik kampus daa..xdapat nk surffing internet slalu..download mustahil lar....update blog...jarang skali..2 3 malam penulis x dapat lelapkan mata..dari nonton video ilmiah, terus cerita komedi...kemudian ke bahagian politik, kartun ,then godek2 vid mat luthfi..huhu..bagus jugak kadang2 kite menyampaikan secara begini..satu pendekatan yang mudah diterima umum..baik remaja, dewasa mahupun yang tua..macam pendekatan ustaz Azhar Idrus..UAI..


Percaya atau tidak..lawak jenaka inilah yang dapat menarik mereka yang kurang fasih mengenai islam ingin mendalami islam...Kerana tidak semua yang bergelar islam faham tentang agama islam..Dengan kecanggihan teknologi kini banyak pahala yang dapat kite perolehi dan tidak kurang pula sebaliknya..Jadi, walau siapapun kita...sampaikanlah amanat Rasulullah..Ballirul anni walau ayat...Sampaikanlah walau sepotong ayat..



duk surfing2..godek2 vid..terbuka vid kat bawah...ok..duk gelak2 pun ilmu tetap dapat..Alhamdulillah..


Monday, August 13, 2012

Pesan Hati Kepada Hati



Resam padi, semakin berisi semakin tunduk. Jangan jadi resam lalang, semakin tinggi semakin menegak hingga melukakan orang yang lalu dekat dengannya. Aneh kan, manusia yang bersifat tin kosong ini memang pandai bercakap, pandai menarik perhatian walaupun kata-katanya itu tiada isi pun.

Kata pujangga : Jangan pula engkau mencerca seseorang pada sesuatu yang engkau lihat ada pada diri engkau sendiri. Dan jangan lupa bahawa kita mempunyai formula hebat yang perlu dikongsi..Dimana Semakin banyak mengkritik, semakin banyak perdebatan yang kita menangi tetapi semakin sedikit pula kawan yang kita miliki.

Jadi dengan sebab itu, mengalahlah. Mengalah tidak sepertinya kalah. Mengalah akan membuatkan mereka itu berhenti dari bercakap ataupun dia akan terfikir, kata-katanya itu tiada manfaat bagi orang lain.

Pujangga Arab ada bermaksud : “Tidak menjawab kata-kata orang orang bodoh, itulah jawapan baginya.”

Kau tu baik sangat ke?? 

Bab nie memang tak bagus la..Engkau tuduh orang ini baik, orang ini jahat, orang itu cerdik orang itu bodoh…macam la kau baik sangat…Seeloknya kita mengelakkan dari berkata begini.. Ya, bukanlah semua orang baik..Tetapi sekurang-kurang nya berusahalah jadi baik..Perbaikilah kelemahan yang ada.

Sering kali jalan Dakwah dipintas oleh ungkapan liar. Bagi pendakwah yang “kecil” hatinya maka sindiran tadi tentulah akan melemahkan semangat. Apatah lagi dia bukan orang berjawatan tinggi dan berharta banyak.

Untuk menangkis ungkapan golongan yang benci kepada pendakwah, bacakan sahaja nasihat Imam Hassan al-Banna :

“Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan.”

Lihat sendirilah pengorbanan dakwah Nabi Muhammad SAW. Baginda terlalu kasihkan umatnya. Baginda membuktikan bahawa setiap usaha pasti ada hasilnya, setiap pengorbanan pasti ada manisnya.

Pada diri penulis juga agak segan untuk menegur mereka yang mungkin terlalai..Kerana pada fikiran penulis “aku bukanlah baik sangat”.. itulah monolog yang sentiasa hadir tika diri ingin menegur kemungkaran. Tapi apa guna ilmu agama yang dituntut andai tidak disampai.. Sekurang-kurang nya penulis  telah menyampaikan amanat Allah.

Telah banyak pengalaman penulis dalam menegur,  membimbing dan menasihati dan tidak kurang sebaliknya. Sedikit sebanyak pengalaman diri penulis dapat dijadikan ubat bagi mereka yang memerlukan.

Cabaran bagi penulis untuk menegur rakan sebaya lebih hebat dari menegur sahabat yang lebih muda dari usia..Apatah lagi ingin menegur mereka yang lebih berusia.. Dalam 10 hanya 2 yang mungkin dapat menerima…Tersilap gaya caci maki pula yang diterima. Alhamdulillah penulis mampu menjadi rujukan sahabat  dan mereka yang memerlukan.

Permulaan yang baik bagi penulis untuk bertatih di dalam bidang Dakwah..Ada sahabat yang bermula hanya dengan meminjam tudung dan jubah penulis..Katanya, suka tengok penulis pakai macam nie, kalo saya pakai cantik tak. Orang mengantuk disorongkan bantal..Cantik, cuba pakai ke kelas esok..Alhamdulillah, beliau kini langsung terus berubah. Mungkin lebih hebat dari penulis.

Allah mampu mengubah hambanya sekelip mata sahaja. Bersyukurlah andai kita berubah ke arah kebaikan maka rugilah mereka yang berubah ke arah keburukan.

p/s : Tanggungjawab Dakwah itu terletak pada diri setiap individu Muslim…

Sunday, August 5, 2012

Ayat-ayat Cinta

                           ✿¸.•••❤بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤•••✿


Salam Ramadhan..Salam Penuh Keinsafan..Setelah sekian lama hati ini berushaha menahan bungkam didada...Akhirnya ia tewas...Apakan daya..Hati ini Milik yang Esa..Salam Ramadhan...Salam Penuh Keinsafan... Setelah sekian lama hati ini berusaha menahan bungkam didada..Akhirnya ia tewas.Subhanallah..Aku bukanlah Hamba yang solehah..tidak layak untukku merasai syurgaMu..Namun aku takut untuk menghadapi siksa api nerakaMu..



Seusai penulis membuka radio..Lagu ini tiba2 berkumandang...Subhanallah,Subhanallah..Penulis cuba menahan ia dari berguguran.. Penulis yang dalam perjalanan pulang ke rumah menghentikan kenderaan yang sedang dipandu..Penulis mengangkat wajah menguatkan semangat..tapi apakan daya Allah lebih berhak menguji hati ini..Padang Golf yang dilihat penulis..sebak yang tak dapat lagi ditahan..ia mengalir tidak terkawal..


Ya Allah..
Hati ini milikMu..
Dengan kehadiran
bulan yang mulia ini
ku memohon marfirahMu..
Ampunilah kami..
HambaMu ya Allah..
Sesungguhnya Kau Maha Pengampun..
Lagi Maha mengasihani..

Penulis berpesan pada diri..Redha dan berlapang dadalah..ALLAH menjadikan diri kita DISAKITI agar esok kita tahu cara untuk mengubati ORANG YANG TERLUKA..Allah tidak menguji hambanya ats perkara yang sia-sia melainkan ada hikmah disebaliknya..
                                    
                                       "Ingatlah, sesungguhnya bantuan Allah itu amat dekat.." 
                                                                Surah al-baqarah: 214


Terkadang hati ini berbisik.."Kenapa aku ya Allah??"... Astgarfirullah..Sesuatu yang tidak mungkin mampu dibaiki.. Kami memerlukan pertolonganMu ya Allah..Berilah kekuatan kepada kami menempuh hari mendatang.. Lindungilah kami satu ketika nanti..Dimana penyaksian makhluk dimuka bumi..Padang MahsyarMu Ya Allah..

"Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut takdir (yang telah ditetapkan)"
Surah al-Qamar: 49






Sahabat..andai ada salah dan silapku..Maafkanlah..Mati itu Pasti, Hidup kita,InsyaAllah..Semoga kita sentiasa berada dalam dakapan bulan Ramadhan..


Sunday, July 22, 2012

Ramadhan Menggamit Kenangnan

   ✿¸.•❤••❤•بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤••❤•✿¸.

Assalamualaikum...Dear readers yang sudi berkunjung dan seluruh umat islam...Selamat Menunaikan ibadah Puasa...bestnyer !! berkesempatan untuk sekali lagi merasai nikmat berpuasa..Alhamdulillah kali ini penulis dapat menunaikan ibadah ini dengan fizikal dan jasmani yang sihat...

Pengalaman yang perit untuk penulis pada Ramadhan yang lepas..hanya kerana hati ini diuji..Sedikit ujian Allah..minggu2 terakhir ramadhan penulis hanya berserahkan hal itu pada Allah..menemukan dahi dengan sejadah yang suci menghadap Sang Pencipta.


Jom sama2 kita mengimarahkan surau-surau dan masjid.. Seperti tahun-tahun kebiasaan kami sekeluarga mengamalkan konsep trip "satu hari satu masjid" ..macam mana tu? ..hehe...kami menunaikan solat terawikh di masjid atau surau yang berbeza setiap hari..


Terima Kasih tidak terhingga buat teman-teman yang sudi mengirim SmS..email...pelbagai mesej yang kreatif dan menarik...Syukran ya akhi wa ukhti...

Selamat berpuasa Muslimin Muslimat...Semoga sebulan Ramadhan kali ini mampu mendidik jiwa kita untuk 11 bulan akan datang...Dikesempatan ini, penulis memohon ribuan kemaafan andai ada salah dan silap dari diri penulis..Asif jiddan Minni..



Thursday, July 19, 2012

Rinduku Tertinggal di Kota Bandung

                                  ✿¸.•••❤بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤•••✿



Wah !! bukan maen lagi tajuk tu.. Rinduku Tertinggal di kota Bandung.. Alhamdulillah..Penulis mendapat sesuatu yang tidak diduga..Tawaran yang sangat menggembirakan hati penulis. Dapat menjejakkan kaki ke Indonesia.. Satu pengalaman yang sangat berharga.. Penulis bersama 4 lagi sahabat sebagai delegasi dari Unisza untuk mengikuti program yang dianjurkan oleh UUM dengan kerjasama Universitas Padjadjaran Indonesia.

Mesra Mall 

Alhamdulillah, mereka keluar dengan langkah kanan, sebelum bertolak ke LccT, penulis menjemput rakan2 untuk makan petang dirumah Penulis terlebih dahulu. Setelah selesai makan petang dirumah penulis kami bergerak dan berkesempatan singgah di Mesra Mall.. Meluangkan sedikit masa disini untuk menonton wayang.. ^_^



A long journey..dari kuala terengganu ke LccT Airport.. Perjalanan penulis berjalan lancar sehinggalah tiba di kota Jakarta. Belum pun sampai di Jakarta loghat antara kami telah pun bertukar.. Masing2 udah bisa bicara indon.. a_a





Golden Flower Hotel

Kami ditempatkan di Sebuah Hotel yang sangat Mewah.. Golden Flower Hotel.. yang berada ditengah-tengah kota Bandung. Disini penulis dapat berkenalan dengan delegasi dari universiti seluruh Malaysia (UUM, UTHM, UMS, UKM) dll.. Penulis terasa diri diperhati, tidak lama kemudian, penulis disapa oleh seseorang yang tak dikenali .he said : aina najwa rite ?? penulis : yearh (muke confius) sorry u know me? he said : yes, i heard about u from someone.. Penulis : owhh (masih blur ) he said : boleh kite berkenalan? Penulis : (terdiam, mate terkebil2..hanya membalas dengan senyuman)


Kedatangan kami disambut baik oleh delegasi UUM dan mahasiswa Universitas Padjadjaran. Kami dihiburkan dengan permainan tradisional.. yeayy !! salah satu permainan yang sangat digemari oleh penulis dari kecik. Angklong !! irama yang sangat indah..










Bersama Mahasiswa Universitas Padjadjaran
Kami diajar cara untuk bermain angklong.. Hasil gabungan dari pelbagai kunci menghasilkan irama yang enak bangat untuk didendangkan di cupin telinga.. 






Pasar Besar Bandung

Shopping time..Berbondong2 barang yang ingin dibawa pulang...mama, papa, pak cik, mak cik , paksu mak ngah, jiran, tok bilal tok imam semua dibeli... haha.. dgn wang berjumlah 1 juta rupiah kami berbelanja sakan di pasar baru, toko tiga dan lain2 tempat yang sempat disinggah.. Arghh...xckup duit...kelam kabut kami mencari money changer..nak berborong lagi !!!
Nasi Ambang, Indonesia
Prof. Luck.. hihi

Bersembang ilmiah bersama Prof Luck dari Australia...Pening  kepala juga kami untuk cuba memahami setiap patah perkataan yang keluar dari mulut beliau... Pure american english.
 Kami diajak untuk sama-sama menarikan tarian tradisional indonesia.. Mereka menari dengan penuh gembira.. Penulis tidak melepaskan peluang lensa penulis untuk merakam detik2 manis ini.

Artis kah ??
Siapakah? artiskah ? Cowot yang berusia 18 tahun yang juga pekerja di hotel Golden Flower membawa kami bersiar-siar disekitar bandar..Untung juga penulis mendapatkan bantuan dari beliau...kerana penulis mendapat harga yang murah apabila berurus niaga.


 Udah mau berangkat pulang...Pelbagai kenangan disini yang tak dapat penulis kongsikan...Sangat indah...Kerana terlalu penat lensa penulis hanya merakam waktu-waktu tertentu sahaja. Terima kasih kepada mahasiswa Universitas Padjadjaran..Layanan yang sangat istimewa..Lemah lembut dan ganteng bangat cowot dan cewet nyer...

Terminal 3,Kota Jakarta
Rinduku Tertinggal diKota Bandung

Wednesday, July 18, 2012

Kite Merancang Allah Menentukan

                               ✿¸.•••❤بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤•••✿

Alhamdulillah..Penulis berkesempatan lagi untuk meneruskan celoteh disini.. Lama nyer bercuti !!! Lappy penulis buat hal.. isk isk..spoilt mood penulis untuk berbicara.. Baru2 ini penulis berkesempatan mengikuti program bersama Kelab Baktisiswa Unisza di Ulu Tembeling Pahang. Jom ikut penulis mengembara..


 Apakan daya, perjalanan kami tidak dapat diteruskan. Jambatan utama ke kampung tersebut telah ditenggelami air. Ramai pelancong yang ingin ke Taman Negara Pahang terkandas..kami terpaksa berpatah balik mencari penginapan dan yang paling penting untuk mengisi perut.. mood ~~ Laporr

 pict 1 : Bismillah ...(dengan harapan)
 pict 2 : Err..xkne ng slera i.. i biase makan kat 5 star laa..
 pict 3 : 5 star x 5 star..bayar tetap bayar..hahaha (ketawa kejam)..
 pict 4 : Hadoii..si rashid nie buat muke lak..aku baru nk bodek mak cik nie lunch free..
pict 5 :  Ape lar nasib badan.. din, kau bgi kat mak cik tu cek aku okey (nada berserah)

hihi.. skrip di atas adalah lakonan semata-mata..tidak ada kaitan dgn y hidup mahupun y telah meninggal dunia..

Sangat terhibur dengan persembahan gajah disini.Gajah disini telah pun dilatih untuk memberikan persembahan kepada pelancong yang datang. Syok dapat bagi makan kat gajah..(walaupun dalam keadaan takut)..duk jauh dari org lain.

kat mane ada tempat yang boleh bergambar kat sitular ada kami.. hatta celah pohon buluh pun..hihi.. best..dapat kenal kawan2 bru..kebetulan kawan baik penulis (atikah n shahida) tak lagi dapat bersama penulis.. Penulis keseorangan, terpaksa mencari teman baru..
Safari Park

Bersama orang asli che wong.. Salah satu etnik senoi..  Kami diberi peluang untuk mencuba aktiviti2 yang dilakukan orang asli. Tarian keramaian, Bermain Muzik, Menyumpit Belon (penulis xberjaya lakukan).. Kekuatan mulut dan perut untuk meniup kepada sasaran diperlukan..Nampak macam senang..Tapi subhanallah...nak tercabut rahang penulis..

Panorama Kampung Pagi

Taman Negara Pahang
Berjaya Berada di puncak. Kami mendapat maklumat daripada renjer hutan bahawa cuaca tidak mengizinkan kami mendaki. Jadi kami dibenarkan melawat sekitar kawasan sahaja. Pusing punye pusing tempat sama..hermm, heran penulis..kemana mereka nk bawa kami. Tanpa apa2 persiapan mendaki, kami dapat makluman bahawa kite tetap akan mendaki..

Da macam aksi hindustan plak
 Ya Allah..Dahaga hanya Tuhan yang tahu..Sehelai sepinggang kami meredah hutan tebal ini. Masing2 hanya berselipar Jepun dan Sandal.. Tergelincir, tergolek dan macam2 aksi dapat disaksikan..Geli hati penulis melihat peserta lain sehingga giliran penulis pula yang tergelincir.


 Tibe masa rapid boat war.. Saat yang ditunggu2 oleh penulis dan peserta lain. 3 buah boat yang disediakan telah siap sedia menunggu kami. Belum pun melepaskan lelah memanjat bukit terisik, kami perlu bergegas turun, kerana boat menanti untuk aktiviti seterusnya. Ya Allah.. inilah pertama kali penulis merasai pengalaman ini. Berperang antara 3 boat.. basah kuyup kami dibuat mereka..Saat paling cemas apabila dihimpit 2 boat yang lain. arghh !! boat lain main ngelat..x aci.... u_u

Penulis : Pak cik cepat pak cik...kite lari..
P.cik :    Nak lari kne gune kaki la dik. (senyum sopan)
Penulis : Eh, pak cik nie bergurau pulak..huhu..sye da lemas nie pak cik..
P.cik :    Tadi kata dahaga, bole minum air tu haa..
Penulis : xnk kawan pak cik (tutup muka ng jaket) da bnyk sgt air msuk dlam mulut penulis
                  (pak cik ketawa besar)

Bersama org Asli Pahang

kot ye pun nak amik gambar penulis, gitau jelar...amik gambar curik plak..sedar2 banyak gambar penulis yang diambil curi2 dalam camera tersebut. Btw..thanks..teehee ^_^

Kite merancang Allah menentukan...program yang sepatutnya bersama keluarga angkat bertukar kepada program lawatan, kerana perhubungun pengangkutan terputus untuk ke kampung seberang.


Thursday, March 15, 2012

Perjalanan Seorang Mukmin


¸.•❤••❤•بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤••❤•✿¸.


Dalam perjalanan hidup ini seringkali kita merasa kecewa. Kecewa sekali. Sesuatu yang luput dari genggaman, keinginan yang tidak tercapai, kenyataan yang tidak sesuai dengan harapan.

 Dan sungguh sangat beruntung andai dalam saat-saat tergoncangnya jiwa, masih ada setitik cahaya dalam kalbu untuk merenungi kebenaran. Masih ada kekuatan untuk melangkahkan kaki menuju majlis-majlis ilmu, majlis-majlis dzikir yang akan mengantarkan pada ketenteraman jiwa.

 Hidup ini ibarat belantara. Tempat kita mengejar berbagai keinginan. Dan memang manusia diciptakan mempunyai kehendak, mempunyai keinginan. Tetapi tidak setiap yang kita inginkan bisa terbukti, tidak setiap yang kita mahu bisa tercapai.Dan tidak mudah menyedari bahwa apa yang bukan menjadi hak kita tak perlu kita tangisi. Banyak orang yang tidak sedar bahwa hidup ini tidak punya satu hukum: harus berjaya, harus bahagia atau harus-harus yang lain.

 Betapa banyak orang yang berjaya tetapi lupa bahwa asalnya itu semua pemberian Allah hingga membuatnya sombong dan bertindak sewenang-wenang. Begitu juga kegagalan sering tidak dihadapi dengan benar. Padahal dimensi tauhid dari kegagalan adalah tidak tercapainya apa yang memang bukan hak kita. Padahal hakikat kegagalan adalah tidak terengkuhnya apa yang memang bukan hak kita.


 Apa yang memang menjadi milik kita di dunia, entah itu rezeki, jawatan atau kedudukan, pasti akan Allah sampaikan. Tetapi apa yang memang bukan milik kita, ia tidak akan kita bisa miliki. Meski ia nyaris menghampiri kita, meski kita mati-matian mengusahakannya.

 "Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.." (al-Hadiid: 22-23)

 Demikian juga bagi yang sedang berusaha terhadap jodoh. Kadang kita tak sedar ketentuan Allah tentang jodoh kita, bukannya meminta yang terbaik dalam istikharah kita tetapi benar-benar ketentuan Allah: "yang pentingnya harus dia Ya Allah! Harus dia, kerana aku sangat mencintainya." Seakan kita jadi yang menentukan segalanya, kita meminta dengan paksa. Dan akhirnya kalau pun Allah memberikannya maka tak selalu itu yang terbaik. Boleh jadi Allah tak mengulurkannya tidak dengan kelembutan, tapi melemparkannya dengan marah kerana niat kita yang terkotor.

Maka wahai jiwa yang sedang gundah, dengarkan ini dari Allah:

 Maka setelah ini wahai jiwa, jangan kau hanyut dalam nestapa jiwa berkepanjangan terhadap apa-apa yang luput darimu. Setelah ini harus benar-benar difikirkan bahwa apa-apa yang kita rasa perlu di dunia ini harus benar-benar perlu, bila ada kesesuaian dengan harapan kita akan bahagia di akhirat. Kerana seorang Mu'min tidak hidup untuk dunia, tetapi menjadikan dunia untuk mencari hidup yang sesungguhnya: hidup di akhirat kelak.

 Maka sudahlah, jangan kau tangisi apa yang bukan milikmu!


Wednesday, March 14, 2012

Saat ku gapai KasihMu


¸.•❤••❤•بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤••❤•✿¸.


Saat kugapai kasih-Mu
Barulah ku tahu dalam diri ini
Ada sejuta keindahan yang belum kukenali
Andai lama dahulu kukenal diriku
Tidaklah aku tersasar dari jalan-Mu.
 Dan kini…dalam sujud aku menyerah
Taubatku hanya untuk-Mu, Ya Allah..
 
Saat kugapai kasih-Mu
Barulah ku tahu betapa kerdilnya aku
Ketika tangan ku tadah pasrah
Kalbu menangis tanda bersalah
Jiwa merintih ingin berubah

Saat ku gapai kasihmu
 Barulah ku tahu betapa manisnya iman
Betapa indahnya akhlak mahmudah
Betapa syumulnya islam
Yang dahulu tega ku persenda

Saat ku gapai kasihmu
Ku ingin selalu bersamamu
Mencapai makna hamba yang solehah
Mengecap nikmat beribadat
Siang, malam setiap detik
Jiwa raga ku persembah untukmmu
aku ingin berubah dari segala
kecacatan masa laluku...
ya Allah

Tuesday, February 7, 2012

~~ SAKIT ~~


✿¸.•••❤•بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤•••✿¸.


~..Jangan disangka apabila Allah TIDAK MENGUJI dengan kesakitan, kekecewaan, kesedihan, kepedihan dan semaksud dengannya, bermakna Dia TIDAK PEDULI dengan DOSA dan MAKSIAT yang kita buat..

Paling MENYAKITKAN adalah apabila saat dan ketika..Allah TARIK, CABUT, dan RENTAP urat hati yang selama ini taat, tiba-tiba TIDAK TERASA APA-APA apabila berbuat dosa..tidak basah jiwa dengan alunan ZIKRULLAH, tidak punya roh ketika sujud dan rukuk. Ahhh..LEBIH SAKIT dari segala sakit..~

>>> Itulah HAKIKATNYA kesakitan, kekecewaan, kesedihan, kepedihan yang tidak tertanggung TANPA SEDAR..percayalah! Allahhu Allah..♥♥♥

Alhamdulillah penulis masih diberi kesempatan lagi untuk meluahkan bicara disini..sebulan penulis bercuti untuk memberi laluan kepada peperiksaan yang penulis perlu tempuhi... itu baru sahaja ujian bagi menguji ingatan penulis, belum lagi ujian untuk menguji keimanan penulis..  Subhanallah..Sewaktu itu mulut tak bisa berbicara lagi.. 

Langkah demi langkah akhirnya penulis dapat menghabiskan satu sem dibumi UNISZA ini.. Masih jauh perjalanan penulis dihadapan.. Penulis tetap mengorakkan langkah,walau terkadang penulis tersadung ditepian..kata2 semangat drpd sahabat dan keluarga membuatkan penulis masih mampu berdiri dikampus ini..

Hati kita, yakni manusia tidak akan pernah tidak disakiti...selagi ia mempunyai rasa selagi itu pelbagai perasaan dapat kita lalui .. Ribuan kemaafan penulis pohon kepada sahabat2 penulis yang berada dibumi barakah Mesir dan Jordan...Maaf kerana membuat anta dan anti tertunggu-tunggu kehadiran penulis dibumi barakah tersebut...terima kasih diatas sokongan walaupun dari jauh... kemanisan itu dapat penulis rasai dari sini..Walau dimana penulis berada, ukhwah kita adalah selamanya...kerana Allah.

Friday, February 3, 2012

Story~~ Restoran Mahal


✿¸.•••❤بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤•••✿¸.

Suatu ketika, seorang alim pernah ditanya. “Apakah tuan tidak teringin untuk melakukan dosa?”
“Siapa yang tak teringin buat dosa? Boleh bermalas-malas ketika waktu solat sudah tiba, boleh berseronok dengan perempuan yang bukan hak milik kita, boleh makan tak kira halal haram asalkan lazizah. Semua itu menyeronokkan,” jawab orang alim itu.

“Kalau begitu, mengapa tuan menahan diri daripada semua keseronokan tersebut?”
“Perumpamaannya beginilah. Saya pergi ke sebuah restoran mashur, terkenal dan sedap. Nafsu saya meronta-ronta nak makan semua makanan di ditu. Ada ikan besar, udang besar, semuanya besar. Tapi malangnya saya tak mampu nak bayar.”

“Maksudnya?”
“Maksudnya, atas dunia ni kalau nak, saya boleh saja buat seberapa banyak dosa sesuka hati. Saya boleh saja berseronok setiap masa selagi dunia belum kiamat. Tapi saya bimbang saya tak mampu nak bayar harga semua dosa tu di akhirat nanti. Dengan apa saya nak bayar jika tak ada amalan?”
Maka fahamlah lelaki yang bertanya pada orang alim tersebut. Seboleh-bolehnya, sesiapa pun mahu hidup berseronok di atas dunia. Tetapi tiada siapa pun yang mampu membayangkan azab seksa di akhirat, akibat daripada segunung dosa ketika atas dunia..

 Glosari

Lazizah : Sedap
Mashur : Ternama

Hadis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...