Monday, July 12, 2010

~M1S~

....


Alhamdulillah,rasa syukur dipanjatkan kepada Allah Rabbul Alamin kerana berakhir sudah sesi Orentasi bagi tahun 10/11..Dengan kerjasama Majlis Perwakilan Pelajar(MPP) , dan Pembantu Mahasiswa (PM) , Minggu 1 Siswa ini berlangsung selama satu minggu dengan jayanya. Pengalaman sepanjang bertugas didalam minggu orentasi ini menjadi sejarah yang bermakna..


Mampu untuk diri ini bukukan didalam sebuah diari yang muat dan padat dengan intipati berguna. Perkenalan,Suka,Duka,Tawa dan Gembira kami lalui bersama..tanpa salah seorang dari kami maka rosak binasalah segala yang dirancang..itulah fungsinya kenapa kami diberikan nama mengikut organ badan. Tidak sempurna seorang manusia hatta tanpa kelopak mata.. Kerjasama diantara kami sangat diperlukan. Maka terjalinlah ukhwah sehari demi sehari..bagi aina ini bukan sahaja orentasi untuk pelajar baru malahan orentasi untuk MPP & PM..

Datang dengan Harapan Pulang dengan Kejayaan, itulah kata-kata perangsang(tagline) dari kami untuk mahasiswa/mahasiswi Universiti Sultan Zainal Abidin(UNISZA). Pelbagai cabaran yang kami tempuhi sepanjang tempoh seminggu ini. Dengan kerenah pelajar, ibu bapa malahan pihak atasan. Kami cuba untuk memberi yang terbaik untuk siswa/siswi UniSZA.

Dalam satu ketika kami tidak menjangka akan timbul masalah yang tidak pernah terfikir oleh pengendali sesuatu pogram "elergic tudung", "xmakan ikan", "xsuke pakai stoking"...ya Allah, macam2 kerenah "akak saya xsuke itu,akak saya xsuke ini"" abg sya xboleh itu, abg saya xbolh ini"..namun kami akui pogram 3 hari 2 malam di Besut banyak membantu kami dalam menyelesaikan masalah sepanjang Minggu 1 Siswa(M1S).

Ramai siswa yang mengadu kepenatan, namun sekiranya mereka penat kami 2 kali lebih penat dari mereka..berkejar dalam melakukan setiap pekerjaan rush kesana rush kesini.sama seperti siswa siswi kami juga berjalan kaki dari Dewan Al-Mukhtafi Bilal Shah(DABS) ke Cafe dan Apartment masing2..

Minggu yang amat memenatkan namun terselit kegembiraan.Pelajar dikejutkan seawal jam5.45 pagi untuk solat subuh berjemaah bg yg non-muslim ada pogram tersendiri untuk mereka,kemudian sarapan dan kendiri,bergegas ke DABS(pelbagai pogram diselitkan) pogram ditamatkan sebelum jam 11 malam namun untuk PM & MPP itu bukan waktu untuk mengatakan hooray kerana kami perlu melakukan postmortem. Kami hanya sempat untuk tidur selama 3 jam. Mata masing2 bengkak hitam dan menampakkan pelbagai rupa yg berbeza dari sebelum ini.Untuk Aina yg memg menjadi hobi snap pict xkira masa dan tempat pun tidak berpeluang untuk snap pict. Terlalu penat,xde mood untuk semua tu,BDW masih sempat snap 2 3 picture.

Aina diamanahkan untuk menjadi fasi/mentor untuk 25 org pelajar dr pelbagai fakulti (FKI,FRIT,FIT,FUHA,FPPP) dan lain2.Setiap Pm & Mpp mempunyai anak buah masing2. Nama kumpulan telah ditetapkan oleh Ustaz Rushdi.

Peristiwa yg melucukan bg Aina selepas minggu orentasi ada siswa/siswi send msj "akak saya nk g kelas pakai baju apa??"...hahaha..Aina tergelak besar coz xsangka dapat soalan mcm tu dr student..Ada jugak yg mintak izin dari Aina untuk keluar beli barang...adoyai~~"dik,akak bukan kapten asrama or warden,adik boley keluar bile2 mase je adik nk xyah mintak izin akak pun".

Orentasi berakhir maka kuliah bermula...hmm...penat masih terasa..namun dari semangat dan taklimat yg diberikan oleh DR dan PROF sepnjang M1S dengan sendirinya perasaan malas/penat dan seribu alasan itu luntur.

Ini merupakan satu pengalaman yang tidak dapat dijual beli kerana bukan semua orang mampu menjadi seperti kami..Dipilih berdasarkan kelayakan,bukan wang yang diinginkan tapi pengalaman yang boleh dijadikan pengajaran.

p/s : Terima Kasih kepada sahabat MPP & PM ...semoga ukhwah diantara kita tidak luntur begitu sahaja. Segala salah dan silap harap dimaafkan.



...

3 comments:

  1. tahniah sebab menjalankan tugas dengan baik semasa bergelar PM
    memang menjadi PM adalah satu pengalaman yang sangat berharga walaupun penat , tak cukup tidur, melayan karenah.semua itu pasti akan menjadi pengalaman manis yg akan dikenang sampai bila2
    dan yang pasti jalinan ukhwah sesama PM dan MPP akan berkekalan juga..insyallah
    p/s : base on pngalaman jd PM seblum ni :)

    ReplyDelete
  2. terima kasih..sweet memory sepnjg aina brada di sini...tp kalo dijemput lg aina xnak da jd PM..huhu..penat yg amat smpai seminggu demam..

    ReplyDelete
  3. hahaha...bgus la die nie...gud2...hahaha...

    ReplyDelete

Hadis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...