Monday, August 1, 2011

Ramadhan

Wahai penghulu segala bulan,
Kau datang kembali setelah lama menyepi,
Bulan ibadah yang dinanti-nantikan,
Mendekatkan manusia kembali pada Illahi.

Ya Ramadhan,
Tika ini aku bersujud memohon keampunan dariNya...
Sedikit terasa tidak kuat untuk meneruskan ujian sang Pencipta..
Waktu siang bekerja waktu malam beribadah..
Cuba melangkah hari demi hari..
Apakah lagi yang akan aku tempuhi..

Wahai kekasih Allah Muhammad..
Aku ini Ummatmu..
Tika ini aku baru tersedar
Pengorbanan terhadap umatmu
Banyak lagi ujian kau tempuhi dari kami
Kau panjatkanlah doa kepada yang Esa
agar hambamu yang kerdil ini mampu menghadapinya..
Tidak gentar dan tidak goyah dengan ujian dunia..

Ramadhan
kau berikan aku kekuatan,
berikan aku ketabahan,
setiap malam aku bersujud menyembah Illahi,
Mengharapkan semoga hari ini lebih baik dari semalam.

Ramadhan,
aku gusar,
aku bimbang,
sekiranya pemergianmu nnti
mengembalikan aku Lalai kepada Illahi..
kau tetapkanlah hatiku pada Illahi..
berserah dalam apa keadaan..
Aku akan sentiasa merinduimu Ramadhan..

Tidak dapat meneruskan bicara...hanya dapat bersujud kepada Allah tika hati ini terasa gusar...Ya Allah...kau yang telah menciptakan aku..kau yang merancang kehidupanku..kau tahu setiap detik yang terjadi dalam hidupku...Cuma satu ya Allah, sedarkanlah aku tiap kali aku terlalai dari jalanmu..

Subhanallah...tiba-tiba hati pengarang merasa sayu..mengingatkan kembali segala perbuatan pengarang dibumi Allah ini..dengan kehadiran Ramadhan kali ini pengarang berharap supaya hati pengarang tunduk dan patuh kembali kepada khaliknya Yang Maha Memiliki setiap apa didunia ini..

Diri rasa terpaku ketika membaca buku Saat Sakaratulmaut..dan kebetulan ada seorang sahabat pengarang yang sedang kebuntuan bertanya kan soalan di facebook"Aina,aina rasa kita sempat atau tidak untuk menyaksikan dunia ini hancur kiamat??"...Pengarang terdiam seketika..
Pengarang terfikir adakah ini Ramadhan terakhir untukku..cuba menguatkan hati untuk membantu sahabat ..Wallahualam mie..Dia diatas lebih mengetahui..Mie,kiamat itu pasti berlaku..kerana itu yang telah diberitahu oleh Allah didalam kitabNya,tapi kita tidak akan mengetahui tarikhnya...mie perlu bersedia..setiap amalan kita dihisab disana..jadi berusahalah untuk membuat kebaikan didunia sementara kita masih bernafas ini..."aina,mie takut nak hadapi semua nie"..mie,nie kan bulan Ramadhan mie banyakkan berdoa semoga hati mie tenang,banyakkan meminta keampunan..Dia Maha pengampun mie...berjuanglah atas keyakinan janji-janji Allah..

p/s : berdoalah padaNya,Luahkanlah padaNya,Mintalah padaNya...Selamat Berpuasa didalam bulan ibadah ini..



No comments:

Post a Comment

Hadis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...