Thursday, October 13, 2011

Mana Satu Pilihan Hati


✿¸.•❤••❤•بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤••❤•✿¸.


Sementara menunggu fajar menyising..pengarang melapangkan mata merenung ciptaan Illahi dari beranda hostel .. jelas dan terang dari aras tiga bilik pengarang.. sedikit demi sedikit kelihatan sang mentari memunculkan dirinya.. indahnya waktu fajar hari ini.. pengarang terpandang akan sepasang burung yang hinggap di atas atap blok berhampiran..mungkin pasangan itu sedang bersedia untuk mencari rezeki hari ini..
Terpana dengan keindahan Sang Pencipta.. sementara waktu masih berbaki.. pengarang memulakan langkah..tika minda masih segar..pengarang membuka laptop kesayangan..ada sesuatu perlu pengarang karyakan disini..Ya..satu karya yang hanya rekaan..tetapi inilah realiti alam yang sentiasa terjadi..dengan ucapan bismillahirrahmanirahim pengarang memulakannya.. dan memilih maudu’ yang sesuai..

Mana Satu Pilihan Hati

Saya bertanya kepada emak, “mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayangi?”
Mak jawab, “dua-dua bukan”
Saya tercengang..Mak mengukir senyuman.
“Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah..” saya menarik nafas dalam-dalam.
“Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?” Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum.
Rasanya mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya. Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya. “Yang paling tahu hanya Allah..” Mak merenung dalam-dalam wajah anaknya. “Kerana Hanya Allah mampu membaca hati HambaNya..” mak menyusun ayat-ayatnya. “Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjolkan oleh seseorang tu..”
Saya memintas, “Tak Faham..”
Mak menyambung “Cinta didalam jalan Allah.. bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah..” mak menyambung lagi, “begini,setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet itu..” wajah saya merah, sedikit cemas jika mak dapat mengesan gelora jiwa muda ini.. mak menyambung “setiap manusia Allah tetapkan rezeki, jodoh dan maut sejak azali lagi..Persoalannya ialah.. Siapakah jodoh itu?” mak berhenti seketika. Saya tunduk malu, cuba menyorokkan rasa panas di pipi. Emak pula buat-buat tidak nampak…



InsyaAllah…pengarang akan menyambung cerita ini pada entry yang seterusnya..pengarang teringat tentang satu cerita yang dibawa oleh  lecturer pengarang…katanya “Kamu tahu tak kenapa burung merpati dipanggil merpati sejoli???”…Penat pengarang memikirkanya.. kerutan didahi menunjukkan pengarang sedang berfikir..ustaz tersenyum lantas berkata “kamu percaya atau tidak wallahualam, tetapi kata orang tua-tua..setiap burung merpati pasti akan menghasilkan telur yang genap jumlahnya.. kerana setiap burung merpati telah dilahirkan dengan pasangan masing-masing, dan tidak ada yang tidak berpasangan..andai mati salah seekor darinya sebelum mereka bertemu maka pasangan yang sepatutnya itu bersendirian selama-lamanya..tidak ada yang lain sebagai pengganti.. oleh kerana itu ia digelar merpati sejoli”..
Pengarang tersenyum..rasa ingin tahu membuatkan pengarang bertanya spontan “ ustaz,hazihi fakta atau auta ustaz..”…ringkas jawapan diberikannya…”walllahualam”.. ustaz menutup bicaranya dan meninggalkan pengarang dengan penuh tanda tanya…hehe ^-^



Glosari
Maudu’ = Tajuk
Hazihi = Ini

No comments:

Post a Comment

Hadis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...