Wednesday, October 19, 2011

Tidak semestinya memiliki


 ✿¸.•❤••❤•بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤••❤•✿¸.

Belum pun memulakan bicara..pengarang terlebih dahulu menitiskan mutiara... aduh draft cerita ini membuat pengarang betul2 menghayatinya..terasa pengarang benar2 meletakkan diri pengarang didalamnya... mungkin suasana mendung ketika ini membuatkan pengarang melayan emosi.. selesai menonton cerita "Dalam mihrab Cinta" bersama adik-adik junior..memberi pengarang idea untuk meneruskan omelan..

Tidak semestinya memiliki..

 “Kakak..Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni. Tetapi kita kena ingat..Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta menyintai..Bercouple mungkin..Tetapi bukan berkahwin.. Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali..Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya.. Tiba-tiba air mata saya mengalir. Argh!! Ego saya kalah bila mendengar hujah emak. Emak meneruskan, “Allah itu Maha Adil..Dia tak pernah menzalimi hambaNya.. sesungguhnya, yang selalu menzalimi hambaNya ialah diri hamba itu sendiri..” Sebabnya hamba tu degil. Dia mahukan yang bukan haknya, yang bukan milik dia. Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya.


Dalam islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri..Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya. Orang kafir kata batas-batas ni suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan. Cuba kakak renungkan, kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya. Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain..Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus.. kita dan dia sama-sama mencari redha Allah..Perbezaanya, dia halal untuk isterinya sedangkan untuk kita,dia tetap lelaki ajnabi seperti yang awalnya”.. emak berhenti seketika…

Empat lagu yang pengarang maksud kan Afgan-Dalam Mihrab Cinta,sila click disini,Kerna Hati Bicara, sila Click Disini, Bunga-bunga cinta, dan Aku tidak berdaya..


Glosari

Ukhti = Saudara perempuan
Ajnabi = Bukan mahram

No comments:

Post a Comment

Hadis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...